יום רביעי, 7 בספטמבר 2016

ארגונומיה ועבודה מול מחשב


ארגונומיה היא תחום המתייחס למקומות עבודה ועוסק בהתאמה שבין האדם לסביבה שבה הוא מבצע את פעולותיו. מקומות עבודה מחויבים להכין תכנית לניהול בטיחות על מנת למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצועיות. מאחר שארגונומיה מאפשרת מציאת פתרונות לצמצום סיכונים ולהגברת התפוקה, היא תופסת מקום חשוב בניהול מערכות פנים של ארגונים המעוניינים לעמוד בתנאי התקנים, לשפר את סביבת העבודה ולהגביר את תפוקת העובדים.

ארגונומיה משרדית

ארגונומיה משרדית מתייחסת לסביבת העבודה הכוללת ביצוע פעולות מסוימות והפעלת מכשור טכנולוגי משרדי. חלק גדול מהפציעות התעסוקתיות הנגרמות לעובדים בסביבה משרדית נובע מחוסר ההתאמה של סביבת העבודה לצרכי העובדים. ארגונומיה מציעה פתרונות כגון תכנון חלל המשרד באופן נגיש, התאמת הציוד המשרדי לעובדים, ויצירת סביבת עבודה מאוזנת המאפשרת להם לבצע את עבודתם באופן אפקטיבי ללא עומסים נוספים. 





פגיעות כתוצאה מעבודה על מחשב


עבודה ממושכת על מחשב גורמת לפגיעות תעסוקתיות מאחר שהיא כרוכה בביצוע תנועות חוזרות והפעלת לחץ על המפרקים והשרירים, שבתנוחה לא נכונה, עלולים לגרום לסיבוכים ואפילו לאובדן ימי עבודה. פגיעות אלו מהוות בעייה בארגונים ובחברות אך אין מדובר רק בעובדי משרדים. הקלדה ממושכת עלולה לגרום לפגיעה גם בפרילאנסרים, בכותבים ובכל מי שעובד שעות ארוכות עם המחשב השולחני או הלפטופ.

הקלדה בתנוחה לא נכונה במשך כמה שעות ביום יכולה לגרום למגוון תופעות, החל מתופעות טורדניות ועד למצבים של חוסר יכולת תפקוד. בין הבעיות הנגרמות במהלך עבודה מול מחשב ניתן למנות: צוואר תפוס, כאבי גב, בעיות בזרימת דם, תסמונת התעלה הקרפלית, תסמונת פציעת מאמץ חוזר, דלקות גידים וכאבים.

הפעולות שגורמות לפגיעה
 
  • תנועה חוזרת: ביצוע תנועות החוזרות על עצמן באופן קבוע גורם לבעיות במפרקים ובשרירים. תנועות אלו כוללות בין השאר הקלדה אינטנסיבית, הזזת עכבר, סיבוב הצוואר. הן מהגורמים העיקריים לפגיעות לא קטלניות במקומות עבודה.
  • לחץ: כתוצאה מלחיצה על רקמות רכות יכולות להיגרם פגיעות בעצבים או בגידים. לחץ יכול להיגרם כתוצאה מישיבה על קצה כיסא, השענת מרפקים או הצבת אמות על קצה השולחן. 
  • יצירת עומס סטטי: זהו עומס המצטבר בשרירי השלד ונגרם בשל תנוחת גוף ממושכת, המונעת זרימת חמצן. בין התנוחות הגורמות לעומס סטטי ניתן למנות ישיבה מול צג, החזקת ידיים באוויר, לחיצה ממושכת על מקש, משיכת כתפיים קבועה, ישיבה ללא משענת התומכת בגב
  • מנח מאולץ: זהו מצב שבו המפרקים מתוחים קרוב לקצה טווח התנועה. הגורמים למנח מאולץ כוללים את הטיית הגוף קדימה לצפייה בצג המחשב, מתיחת צוואר, מתיחת זרועות למקלדת, ביצוע הקלדה תוך כיפוף שורש כף היד, הרמה קבועה של כתפיים ושכמות.

פתרונות ארגונומיים לעבודה מול המחשב

כאשר עובדים במשך שעות ממושכות מול המחשב, חשוב לשנות את התנוחה מדי כרבע שעה. מומלץ לחלק את ההקלדה לאורך היום באופן שמאפשר הפסקות קלות להפעלת הגוף ולהזרמת הדם.
ישיבה 
יש לשבת על מלוא מושב כיסא הכולל משענת התומכת בגב התחתון עם תמיכה בשקע המתני.
רגליים
על הברכיים להימצא באותו גובה של הירך או מעט מתחת לגובה זה. יש להניח את כפות הרגליים על הרצפה, או לדאוג להדום המאפשר את הנחת מלוא כף הרגל.
ידיים
על המרפקים להימצא בזוית של 90 מעלות, קרוב לצד הגוף. על כפות הידיים להימצא במנח נייטרלי, כשאינן מוטות או כפופות ובקו ישר עם האמות.
תנוחת גוף
המרחק מצג המחשב צריך להיות כ-70 ס"מ. על המפרקים להימצא בטווח תנועה מאוזן כשהכתפיים רפויות.